Dezynfekcja pościeli i ręczników w hotelach

6 kwietnia 2017

Pościel w hotelach to element wyposażenia narażony na stały kontakt ze skórą wielu osób. Dlatego w trosce o zdrowie gości, powinno się o nią dbać i regularnie dezynfekować. W artykule odkrywamy tajniki dezynfekcji pościeli hotelowej. Zapraszamy!

Dezynfekcja pościeli i ręczników hotelowych

Pierwsze miesiące nowego roku to dla hoteli, pensjonatów, ośrodków wczasowych, schronisk i innych punktów czas przygotowań do rozpoczęcia sezonu. Mocniejsze promienie słońca inicjują załatwianie spraw, które przełożą się na spokojny i bezpieczny wypoczynek mających przybyć już wkrótce w ich progi gości. Jednymi z najważniejszych są sprawy związane z dezynfekcją, dezynsekcją i deratyzacją.

Zaniedbania na tym gruncie mogą okazać się katastrofą wizerunkową. Zadbanie o brak insektów w obiekcie, brak gryzoni oraz czystą pościel to absolutna podstawa. Wszelkie inne, wysokonakładowe działania marketingowe hotelu mogą okazać się fiaskiem, jeśli goście natkną się na karaluchy lub zarażą grzybicą. Dlatego warto działać zawczasu i sprawy DDD powierzyć wyspecjalizowanej firmie z doświadczeniem.

Nieprzyjemny zapach pościeli hotelowej

Dezynfekcja pościeli jest koniecznością nie tylko ze względu na wizerunek, ale przede wszystkim na zdrowie gości. Dawniej obowiązkowa, dziś jest działaniem zalecanym przez sanepid. Nie bez powodu. Pościel i ręczniki hotelowe to elementy wyposażenia stale narażone na kontakt ze skórą różnych osób i poddane działaniu wilgoci. Jak w żadnym innym elemencie mogą się tu mnożyć grzyby i bakterie odpowiedzialne za choroby skóry. Problemem jest też pojawienie się i utrzymywanie nieprzyjemnego zapachu w praniu – to objaw zagrzybienia.

Dojść do niego może w kilku przypadkach. Jeśli mokre pranie zostawione pozostanie bez wysuszenia na co najmniej kilka godzin, jeśli niedosuszone pranie zostanie poskładane i schowane do szaf czy kontenerów, a także wówczas, gdy wilgotne ręczniki nie trafiają do pralki od razu, lecz są składowane. Wówczas dochodzi do tworzenia się na włóknach pleśni i wytwarzania nieprzyjemnego zapachu. Nawet jeśli próbujemy sobie z nim poradzić tanimi sposobami, np. octem, pranie nim przesiąka i nadal zapach jest nieprzyjemny.

Nieprzyjemny zapach ręczników czy pościeli, bez względu na jego źródło, jest niedopuszczalny w hotelach czy ośrodkach wczasowych. Goście błyskawicznie zorientują się, że z higieną jest coś nie tak, a hotel straci w ich oczach wiarygodność.

Choroby skórne i bakteryjne z hoteli

Hotele, także ich pościel i ręczniki, mogą być źródłem wielu zakażeń, zwłaszcza grzybiczych. Z wakacji można przywieźć uciążliwe choroby, wśród nich takie jak:

  • grzybica – można się nią zarazić w sposób bezpośredni (kontakt ze skórą osoby zakażonej) oraz pośredni – korzystanie ze wspólnej wanny, prysznica, czy właśnie ręczników. Objawia się swędzeniem i zaczerwienieniem skóry stóp, później pojawiają się pęcherzyki, a obszar zmienionej (bolesnej, czerwonej, pękającej) skóry staje się coraz większy. Wyleczyć ją może tylko dermatolog.
  • świerzb – to choroba wywoływana przez małego pajęczaka, który pełza po skórze. Jego samica drąży w niej nory, w których każdego dnia składa jaja. Po 3 tygodniach wylęgają się z nich młode osobniki. Objawem jest swędzenie skóry, zwłaszcza po rozgrzaniu. Zarazić się można przez kontakt bezpośredni z nosicielem (dotyk), ale także przez spanie w jednym łóżku. W hotelach oznacza to, że jeśli pościel nie jest zmieniana lub jest niedoprana, goście mogą zarazić się przez spanie w łóżku.
  • rzęsistkowica – choć zalicza się do chorób wenerycznych, można się nią zarazić także przez korzystanie z ręcznika, którego wcześniej używała osoba będąca nosicielem rzęsistka. Objawami są przede wszystkim dolegliwości występujące w obrębie sfer intymnych, najczęściej u kobiet (u mężczyzn zazwyczaj przebiega bezobjawowo). Rzęsistek jest silnym pierwotniakiem i potrafi długo przetrwać na ręczniku.

Jeśli po pobycie w hotelu, pensjonacie czy ośrodku u gości zaczną pojawiać się zmiany skórne, katastrofa gwarantowana. Świadomość możliwości zarażenia się chorobami w hotelach jest dość duża, goście stosunkowo często podchodzą do elementów ich wyposażenia z dozą nieufności, dlatego wysypka, swędzenie i inne objawy, które pojawią się krótko po powrocie z wakacji, natychmiast zostaną skojarzone z pobytem w hotelu.

Dezynfekcja pościeli i ręczników – pewność bezpieczeństwa gości

Rozporządzenie Ministra Gospodarki Terenowej i Ochrony Środowiska mówi: "Kołdry, koce, poduszki, materace itp. powinny być dezynfekowane okresowo, co najmniej co pół roku, a cały zakład co najmniej raz w roku." To absolutne minimum jeśli chodzi o dbanie o higienę i zdrowie gości. Ważne jest też, aby dezynfekcję powierzać wyspecjalizowanym firmom, które posiadają odpowiedni sprzęt. W przeciwnym razie możemy natknąć się na firmy stosujące zbyt słabe i nieefektywne środki, metody nie zapewniające odpowiedniej skuteczności, zostawiające zawilgocone pomieszczenia, wykonujące działania w sposób uciążliwy.

Firma BIOS przez lata działalności także w sektorze hoteli i pensjonatów wypracowała zasady dezynfekcji hotelowej pościeli i ręczników. Do tego celu zazwyczaj stosujemy metodę zwaną zamgławianiem ULV. Jest to metoda, w której wykorzystujemy specjalny generator mgły o mikroskopijnych kropelkach. Ma ona wiele zalet, między innymi:

  • pozwala na bardzo dokładne rozprowadzenie cieczy roboczej (zabójczej dla bakterii, grzybów i pleśni) w każdym miejscu,
  • nie wymaga korzystania z bardzo dużej ilości substancji biobójczej,
  • dzięki drobnym kropelkom mgły, których wielkość mierzy się w mikronach, powierzchnie nie są przemoczone, a jedynie lekko zwilżone,
  • czas dezynfekcji jest krótki,

Gości można zakwaterować w pokoju już po godzinie od wykonania zabiegu! Substancja używana do dezynfekcji nie zmoczy powierzchni, nie pozostawia zacieków, jest ponadto przeźroczysta i bezzapachowa. Po godzinie nie ma nawet śladu po zabiegu, a bakterie, grzyby i inne drobnoustroje groźne dla zdrowia są zneutralizowane.

A co z hotelowymi materacami? Dezynfekcja konieczna!

Szanujące się hotele zmieniają pościel i ręczniki po każdym gościu, a w przypadku dłuższego pobytu tego samego gościa w pokoju, także w trakcie zakwaterowania. Na ręcznikach zostaje mnóstwo bakterii, które przyczepiają się do nich, kiedy wycieramy ciało po kąpieli, pościel również roi się od drobnoustrojów. Oczywiście układ odpornościowy zdrowego człowieka zna te bakterie i świetnie sobie z nimi radzi. Gorzej, jeśli dochodzi do zaburzeń w odporności - wówczas mogą stać się groźne i wywoływać chorobowe objawy. Remedium na to jest właśnie częsta zmiana bielizny hotelowej.

A co z materacami? Nie da się ich przecież zmieniać po każdym gościu. W ciągu roku na materacu śpi mnóstwo osób, które zostawiają swoje ślady biologiczne. Dobrze jest używać podwójne pokrowce, które łatwo ściągnąć i wyprać, a także poddać dezynfekcji. Dostępne są również specjalne nakładki (nawet wodoodporne, które chronią materac przed zalaniem). 

Co najmniej raz na pół roku warto również materace poddać dezynfekcji. Przy użyciu zamgławiacza ULV odkazimy je z wszelkich zanieczyszczeń, zneutralizujemy bakterie, wirusy, grzyby i pleśń, a także usuniemy nieprzyjemny zapach (bez maskowania go!).

 

Higiena i czystość w hotelu to dzisiaj podstawa. Tu nie ma miejsca na kompromisy - niezależnie od tego, czy prowadzą Państwo hotel najwyższej klasy, czy skromny pensjonat, zauważony przez gości brak czystości może zrujnować Państwa biznes. Jeśli u gości pojawią się problemy skórne po noclegu w Państwa hotelu, opinia rozniesie się błyskawicznie – wówczas będzie za późno na jej ratowanie. Konkurencja na rynku hoteli, pensjonatów, ośrodków jest tak duża, że klienci znajdą taki, który wie, że profilaktyka to podstawa, pilnuje higieny, przeprowadza dezynfekcję, dezynsekcję i deratyzację.

 

Zapraszamy Państwa serdecznie do korzystania z szerokiej oferty usług firmy BIOS dla hoteli. Przeprowadzamy dezynsekcję, dezynfekcję, deratyzację, usuwamy gniazda os i szerszeni, reagujemy na każdy problem z insektami, który pojawi się w hotelu. Proponujemy także usuwanie alergenów w pokojach hotelowych poprzez przeprowadzenie innowacyjnego zabiegu Allergoff®PRO. Zapraszamy do korzystania osoby!

 

Udostępnij artykuł znajomym

Gdzie świadczymy
nasze usługi?

Nasze usługi świadczymy na terenie miast

Gdańsk, Sopot, Gdynia, Rumia, Reda, Wejherowo, Puck, Władysławowo, Jastrzębia Góra, Karwia, Jastarnia, Jurata, Hel, Rotmanka, Kosakowo, Krokowa, Mosty, Żarnowiec, Przyjaźń, Żukowo, Kartuzy, Banino, Starogard Gdański, Zblewo, Pruszcz Gdański, Nowy Dwór Gdański, Tczew, Skarszewy, Gniew, Pelplin, Nowe, Cedry Wielkie, Kolbudy,Przywidz, Pszczółki, Suchy Dąb, Trąbki Wielkie, Gniewino, Linia, Luzino, Łęczyce, Szemud, Przodkowo, Sierakowice, Somonino, Stężyca, Sulęczyno, Nowy Staw, Lichnowy, Malbork, Miłoradz, Stare Pole, Malbork,Dziemiany, Karsin, Kościerzyna, Liniewo, Lipusz, Nowa Karczma, Stara Kiszewa, Elbląg, Dzierzgoń, Sztum, Kwidzyn, Grudziądz, Świecie, Mikoszewo, Jantar, Krynica Morska, Sztutowo, Sobieszewo, Świbno, Kąty Rybackie, Przegalina, Lębork, Łebcz, Bolszewo, Łeba, Pinczyn, Osiek, Tuchola, Czersk, Chojnice, Bytów, Mechelinki, Rewa, Pasłęk, Wdzydze Kiszewskie, Brusy, Człuchów, Słupsk, Ustka i wiele innych.
Mapa zasięgu usług BIOS Gdańsk
Gdańsk, Trójmiasto
P.H.U. BIOS
Niektóre zlecenia
realizujemy na terenie
całej Polski